poniedziałek, 11 stycznia 2021

Praca z materiałem: Część trzecia

Do tego etapu przejdź, jeżeli masz za sobą uczciwie 'przerobione' oglądanie aktywne, tzn. jeżeli całym mózgiem pojmujesz materiał i jest ci bez różnicy, czy czytasz tekst zdekodowany, czy oglądasz materiał w języku migowym.

Pamiętaj też, że gdy zaczynasz oglądać biernie materiał A, pracujesz w międzyczasie nad materiałem B, oglądając go aktywnie i możesz już zaczynać dekodowanie materiału C. Zobacz, praca wre. Ciągła nauka, urozmaicenie, eksploracja. Pełne zanurzenie. 


Oglądanie bierne- Wprowadzenie

Oglądanie bierne to etap, w którym wykorzystujesz swój mózg do tego, żeby bez twojej świadomości, wykonał niesamowitą pracę, nauczył się zjawisk. Zaliczają się do nich dynamika migania, mimika, postawa, pauzy i cała tak zwana melodia języka. 

Podczas nauki języków mówionych jest trochę łatwiej, bo włączasz fragment materiału, słuchasz go po cichu i nie zwracając świadomie na niego uwagi, koncentrujesz się na innych zajęciach. Zupełnie za darmo fundujesz sobie 'przebywanie' w kraju, którego język właśnie poznajesz.


Oglądanie bierne- Zaczynamy

Jak pisałem w poście na fb, odtwarzaj film w taki sposób, żeby obserwować go kątem oka. To naprawdę doskonała zdolność, którą posiadamy. Zajmuj się wtedy czymkolwiek innym. Nie patrz świadomie na materiał, korzystaj z pracy swojego mózgu. Naprawdę można mu zaufać. Im więcej popracuje bez udziału naszej świadomości, tym lepiej. 

To między innymi, właśnie w taki sposób nauczyliśmy się języka jako dzieci. Ktoś mówił coś w tle, a my nieświadomie tego słuchaliśmy. Nie zwracaliśmy wtedy uwagi na każde słowo, ważne były zjawiska językowe, o których przed chwilą pisałem. Ta zasada działa także w języku migowym. Doskonale widać to na przykładzie migających dzieciaków. 

Kąt oka albo przelotne spojrzenie na migany właśnie materiał. NIE wpatrywanie się. To przecież miało miejsce podczas oglądania aktywnego albo podczas dekodowania. 

Posiadasz telewizor, tablet, komputer albo inny nośnik, na którym możesz odtwarzać materiał i 'oglądać go w tle'? Każdy ma inną sytuację i możliwości. Podczas takiego odtwarzania, możesz na innym urządzeniu oglądać jakiś film czy audycję. Możesz słuchać muzyki, prowadzić z kimś rozmowę, czytać, sprzątać. Możliwości jest wiele. Materiał, nad którym pracujesz 'snuje się' w przestrzeni, ty po prostu masz go zauważać, koncentrując się najbardziej na czynnościach, które właśnie wymieniłem. 

I ważna sprawa. Zatroszcz się o to, żeby materiał, z którym pracujesz (umownie nazwaliśmy go A) był odtwarzany 'na okrągło'. 


Oglądanie bierne- Jak długo?

Przychodzi taki moment, kiedy dziecko, najpierw rozumie mowę rodziców, a później nie może się powstrzymać, no i musi coś powiedzieć. Słuchanie bierne w czystej, naturalnej postaci. Tylko w wypadku dziecka proces ten trwa znacznie dłużej, ale jest niezmiernie skuteczny. 

W przypadku osób dorosłych ten etap nauki trwa oczywiście krócej, i to jest niesamowicie pozytywna informacja. 

Będzie taki moment, kiedy rzucisz okiem i zrozumiesz każdy niuans, każdy grymas, każdy gest lekcji, którą właśnie przerabiasz. Będziesz w stanie opowiedzieć o każdym szczególe materiału. Kiedy to nastąpi? To zależy od kilku spraw:

- czy wcześniej był już jakiś kontakt z nauką języka migowego?

- jak intensywnie było ćwiczone?

- czy ktoś ma w bliskim środowisku osoby niesłyszące?

albo

- może po raz pierwszy w życiu ogarnia temat migania?


Nastąpi też taka chwila, kiedy odczujesz potrzebę swobodnego, nieskrępowanego zamigania jakiegoś słowa, zwrotu, czy całego zdania pochodzącego z materiału. Albo po prostu dojdziesz do wniosku, że pokazanie tych znaków nie sprawia ci w ogóle żadnego problemu. Kiedy to nastąpi? To już każdy odczuje inaczej. Znaczenie tutaj mają punkty, o których wspomniałem powyżej. Pani Vera F. Birkenbihl podała, że w wypadku osób, które uczą się danego języka od podstaw, będzie to ok. 90-180 minut na każdą lekcję.

'Ale....ja....chcę....migać....JUŻ'. No nie mogę nikogo powstrzymać od 'migania JUŻ'. Tylko później  może się okazać, że migasz niepewnie i bez 'akcentu'. Istnieje także obawa, że tak ci zostanie. Daj sobie chwilę.... Spokojnie, dojdzie do czwartego etapu, a wtedy naprawdę będziesz śmigać, a następne materiały będą w międzyczasie przechodziły dekodowanie, oglądanie aktywne, bierne i tylko pytanie, czy nadążysz to wszystko przemielić. 


A czwarty etap to działanie samodzielne, podczas którego każdy obiera swój własny kierunek. Oczywiście będzie o tym mowa w następnej części.

Powodzenia.



 

VV, czyli o języku obrazowym

I jak tu się jeszcze uczyć, żeby nie uczyć się za wiele, a wiele się nauczyć? Pewnie już zauważyliście, że w językach migowych jest sporo sk...