czwartek, 14 stycznia 2021

Praca z materiałem: Część czwarta

Chwilowo mam opóźnienie w pisaniu postów na inne tematy, ale stwierdziłem, że warto zamknąć ten rozdział. Ci, którzy zechcą skorzystać z tych informacji, będą mieli kompletny obraz Metody Birkenbihl, w tym przypadku dostosowanej do nauki języka migowego. 

Za jakiś czas ukaże się zapowiedziany wpis zatytułowany: Co było pierwsze? Czyli znaki, których używasz na co dzień. 

Sporo rzeczy do (nie) nauki, bo to znowu będzie zwrócenie uwagi na kwestie, które znasz od lat, tylko po prostu trzeba je zauważyć i okiełznać. I zgodnie z zapowiedzią, zamieszczę filmiki ze słownictwem. 


Praca z materiałem- Co już wiemy?

Materiał A został zdekodowany. Przeszedł oglądanie aktywne, dzięki czemu został zrozumiany całym mózgiem. Podczas oglądania biernego 'snuł się w tle' powodując przyswajanie zjawisk językowych, tak jak robi to dziecko w czasie poznawania języka. A teraz nadszedł czas na to, jak chcesz wykorzystać ten materiał dalej. I tutaj każdy może obrać sobie jeden albo kilka kierunków. O tym za chwilę.

Przy tej okazji przypominam, że równoległe możemy pracować z innymi lekcjami. Materiał A przechodzi czwarty etap, B oglądamy biernie, C przechodzi etap drugi, a jeszcze pojawia się D, który zaczynamy dekodować. I tak można cały czas :), tylko ważna jest konsekwencja w dzialaniu, ale na szczęście metoda Birkenbihl nie polega na wkuwaniu :). Pozwalasz się uczyć.


Etap czwarty- Zaczynamy

Podczas nauki tradycyjnych języków, w których można czytać, a także zapisywać różne treści, czwarty etap obiera różne kierunki działania:

- słuchanie

- czytanie

- mówienie

- pisanie

Dlaczego różne kierunki? Bo niekoniecznie ktoś chce pisać w danym języku, może wystarczać mu będzie mówienie  i słuchanie. Inna osoba zechce rozwinąć wszystkie cztery umiejętności. Każdy wybierze to, co w danym momencie będzie dla niego potrzebne i korzystne.

W nauce PJM sprawa jest prostsza. Czwarty etap zawęża się do dwóch kierunków: oglądania ze zrozumieniem (to będzie nasze czytanie i słuchanie) oraz migania (to będzie pisanie i mówienie)


Oglądanie ze zrozumieniem 

I nadszedł czas na PJM :) Możliwe, że jakiś film po prostu chcesz oglądać ze zrozumieniem i to ci wystarczy. Na pewno zauważysz wtedy, że swobodnie, bez zastanawiania rozumiesz każde słowo, zwrot i zdanie. Obojętnie, w którym momencie filmu się znajdziesz, wyłapujesz bezbłędnie wszystkie szczegóły. Bardzo motywujące uczucie.

Skoro uczysz się odczytywać przekaz migowy, to idź krok dalej i postaraj się przetłumaczyć materiał głośno, na język mówiony, pamiętając o zastosowaniu odpowiednich zasad gramatycznych. Zabaw się w tłumacza. Kto wie, kiedy przyda ci się taka umiejętność. 

Albo weź kartkę z tekstem zdekodowanym i spróbuj go przemigać zgodnie z regułami PJM.


Miganie tekstu lekcji oraz inne warianty

Informacja dla tych, którzy chcą migać. To już ten moment. 

Bez problemu możesz teraz powtórzyć, to co widzisz na filmiku. Może nawet pamiętasz tekst lekcji. Jeżeli decydujesz się na ten wariant ćwiczenia, zadbaj o to, żeby nie tylko odwzorowywać znaki, ale także mimikę i mowę ciała lektora. Wtedy to ćwiczenie ma sens. 

Możliwe, że utworzysz swoje własne zdania. Czemu nie spróbujesz? Np. przemigaj znane słowa takie jak:

oni grupa słyszący zawiadamiać

albo

język migowy nauka/ wiedza wzrasta

albo

hej wyślę ci link

albo

sąsiad mi dokucza

itd.

Pomyśl nad swoimi przykładami i zobacz, ile ciekawych rzeczy możesz przemigać, znając 70 słów z filmiku, który znalazł się w pierwszej części "Pracy z materiałem". 

Jeżeli w późniejszym czasie, będziesz mieć do czynienia z filmem zawierającym dialog, warto poćwiczyć wtedy odgrywanie ról. Takie jednoosobowe przedstawienie. Kiedy pokazujesz kwestię jednej osoby, zwracasz się do 'kogoś' po prawej stronie, kiedy natomiast przychodzi kolej na odegranie rozmówcy, migasz na swoją lewą stronę. 

Zawsze ktoś ci może pomagać w pracy nad materiałem, który zawiera dialog. Wtedy po prostu każdy 'wypowiada' swoją kwestię. Później można się zamienić rolami. Szczęśliwie, jeżeli drugą osobą jest ktoś niesłyszący. 

Znane jest także od dawna ćwiczenie, kiedy jakieś słowo lub zwrot są stałe, a zmieniasz tylko jeden element wypowiedzi. Na przykład:

-widzę grupa słyszący/ widzę grupa głusi

- rodzina mnie lekceważy/ kolega mnie lekceważy

- czytam rozumiem/ czytam nie rozumiem


Widać więc, że możliwości ćwiczenia z materiałem jest naprawdę mnóstwo. A Vera F. Birkenbihl poleca jeszcze inne ciekawe propozycje. Może co jakiś czas niektóre z nich przemycę :)

To chwilowo tyle, każdy etap Metody Birkenbihl wyjaśniony. Jeżeli taka praca z materiałem Ci odpowiada, to zapraszam. Działaj z innymi filmami. A poniżej najważniejsze i o tym też pisała pani Vera:


Jaką metodą, by się nie uczyć i tak najlepszym sposobem na przyswojenie języka jest przebywanie w towarzystwie jego rodzimych użytkowników. Czyli, w kontekście Zacznij migać ;) będą to osoby niesłyszące.


Udanej nauki. 

Pozdrawiam.










 








VV, czyli o języku obrazowym

I jak tu się jeszcze uczyć, żeby nie uczyć się za wiele, a wiele się nauczyć? Pewnie już zauważyliście, że w językach migowych jest sporo sk...